טיפול אימונותרפי משולב בחולות סרטן השחלות מביא לשיפור בתגובה לטיפול, אך לא בהישרדות ללא התקדמות המחלה (Journal of Clinical Oncology)

תאריך: 20/04/2020
מפרסם: נעה גנזבורג, Bsc

טיפול משולב במעכבי immune-checkpoint כפולים מביא לתגובה טובה בהרבה בחולות עם סרטן שחלות מתקדם, בהשוואה לטיפול בחסם יחיד. עם זאת, השיפור בתגובה לא לווה בשיפור חד בהישרדות נטולת התקדמות של המחלה ועמד על 1.9 חודשים. על אף היותו של נתון זה מובהק סטטיסטית, עולה השאלה האם מדובר בממצא בעל חשיבות קלינית בכלל, וכטיפול אפשרי בחולות.

המחקר המדובר היה מחקר אקראי קטן, בן 100 משתתפות, 49 בקבוצת טיפול יחיד (ב-nivolumab) ו-51 בקבוצת טיפול משולב (ב-nivolumab  ו-ipilimumab).

התגובה הכללית עלתה מ-12.2% בטיפול ב-nivolumab  (או Opdivo) בלבד, ל-31.4% בטיפול משולב ב-nivolumab  ו-ipilimumab ( ב-Yervoy) בתוך כחצי שנה.

החוקרים מסייגים, עם זאת שהתגובה הזו לא באה לידי ביטוי בעליה מובהקת בהישרדות ללא התקדמות של המחלה (FPS- progression-free survival) עם חודשיים בקבוצה הראשונה ו-3.9 חודשים בקבוצת הטיפול המשולב. תופעות לוואי חריפות בדרגה שלוש ומעלה הופיעו בכשליש מהחולות בקבוצת הטיפול היחיד לעומת כמעט ממחצית המשתתפות בקבוצת הטיפול המשולב.

החוקרים פרסמו את ממצאי המחקר במאמר ב-Journal of Clinical Oncology . לדבריהם, הממצאים מעידים כי יש צורך בהמשך המחקר באימונותרפיה בחולות סרטן השחלות. בנוסף, ממצאים אלה מעידים גם כי שילוב של חסמי PD-1 ו-CTLA-4 כטיפול אינדוקציה, לפני מתן של נוגדי PD-1 , מביא לשיפור בתגובה לגידול, בהשוואה לטיפול בעיכוב PD-1 בלבד.

התגובה שנראתה בקבוצת הטיפול המשולב עדיין אינה מעידה על שיפור משמעותי בהישרדות נטולת התקדמות של המחלה כאמור, ועל כן כותבים החוקרים כותבים כי יש מקום לבחון טיפולים משולבים נוספים.

https://ascopubs.org/doi/abs/10.1200/JCO.19.02059

כתיבת תגובה