השוואת הסיכון לגידולים בצוואר הרחם עם התקן תוך-רחמי מנחושת או התקן המכיל הורמונים (Obstetrics & Gynecology)

תאריך: 06/02/2020
מפרסם: Obstetrics & Gynecology, online

הסיכון לנגעים בדרגה גבוהה בצוואר הרחם נמוך יותר עם שימוש בהתקן תוך רחמי (Intrauterine Device) מנחושת, בהשוואה לשימוש בהתקן המכיל הורמונים (Levonorgestrel-releasing IUD), כך עולה מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי שפורסמו בכתב העת Obstetrics & Gynecology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים משנות השמונים של המאה הקודמת קשרו בין התקנים תוך-רחמיים ובין סיכון מופחת לסרטן צוואר הרחם.מרבית המחקרים הללו נערכו עוד לפני עידן ההתקנים ההורמונאליים וכללו בעיקר נשים להם הותאמו התקני נחושת או התקנים אינרטיים.

בעוד שיוני נחושת עשויים לסלק נגיפי HPV, Levonorgestrel עשוי לעודד את הזיהום הנגיפי עקב דיכוי מערכת חיסון מקומית. להערכת הנושא הם בחנו את הנתונים אודות 10,674 נשים לאחר הרכבת התקן תוך רחמי במרכז הרפואי שלהם.

מדגם המחקר כלל 8,274 נשים עם התקן נחושת ו-2,400 נשים עם התקן משחרר הורמונים. החוקרים מדווחים כי שיעור הנגעים בצוואר הרחם עמד על 0.9% (77 נשים) בקבוצת התקן נחושת ועל 1.5% (37 נשים) בקבוצת התקן הורמונאלי.

החוקרים השלימו ניתוח מותאם של הנתונים וזיהו 7,114 נשים שהשתמשו בהתקן מנחושת ו-2,174 נשים עם התקן הורמונאלי, בהן שיעור הנגעים בדרגה גבוהה בצוואר הרחם עמד על 0.7% ו-1.8%, בהתאמה. הסיכון היחסי עמד על 0.38 בקרב נשים שהשתמשו בהתקן מנחושת, בהשוואה לנשים שהשתמשו בהתקן הורמונאלי.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר עשויים לסייע לנשים ולאנשי צוות רפואי לקבל החלטה מדעת אודות התועלת והסיכונים של התקן תוך-רחמי הורמונאלי, בהשוואה להתקן מנחושת.

Obstetrics & Gynecology, online January 9, 2020.

לידיעה במדסקייפ

כתיבת תגובה