השוואת יעילות טיפול כימותרפי-קרינתי עוקב לעומת טיפול משולב או קרינה בלבד כנגד סרטן צוואר הרחם (JAMA Oncol)

תאריך: 14/01/2021
מפרסם: JAMA Oncol.

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים עם ממאירות של הרחם לאחר ניתוח להסרת הרחם, טיפול אדג'וונטי הכולל מתן עוקב של טיפול כימותרפי ואחריו טיפול קרינתי, במקום טיפול כימותרפי וקרינתי בו-זמנית, הוביל לשיעורי הישרדות ללא-מחלה גבוהים יותר ושיעורי תמותה נמוכים יותר, בהשוואה לטיפול קרינתי בלבד בנשים עם סרטן צוואר הרחם בשלב מוקדם.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את התועלת הקלינית של טיפול כימו-קרינתי עוקב וטיפול כימו-קרינתי בו-זמנית אל מול טיפול קרינתי בלבד כטיפול אדג'וונטי בנשים עם סרטן צוואר הרחם לאחר כריתה רדיקאלית של הרחם.

המחקר כלל נשים אשר טופלו באחד משמונה בתי חולים, עם סרטן צוואר הרחם בשלב IB עד IIA ומאפיינים פתולוגים שליליים. המשתתפות חולקו באקראי ביחס 1:1:1 לטיפול קרינתי אדג'וונטי, טיפול כימו-קרינתי עוקב, או טיפול כימו-קרינתי בו-זמנית.  התוצא העיקרי היה שיעורי הישרדות ללא-מחלה לאחר 3 שנים.

מדגם המחקר כל ל1,048 נשים (גיל חציוני של 48 שנים), מהן 350 קיבלו טיפול קרינתי בלבד, 345 קיבלו טיפול כימו-קרינתי בו-זמנית ו-353 נשים קיבלו טיפול כימו-קרינתי עוקב.

בניתוח לפי כוונה לטפל, טיפול כימו-קרינתי עוקב לווה בשיעורי הישרדות ללא-מחלה שהיו גבוהים יותר, בהשוואה לטיפול קרינתי בלבד (90% לעומת 82%; יחס סיכון של 0.52, רווח בר-סמך 95% של 0.35-0.76) וטיפול כימו-קרינתי משולב (90% לעומת 85.0%; יחס סיכון של 0.65, רווח בר-סמך 95% של 0.44-0.96).

טיפול כימו-קרינתי עוקב גם הפחית את הסיכון לתמותה עקב ממאירות, בהשוואה לטיפול קרינתי בלבד (שיעורים לאחר 5 שנים של 92% לעומת 88%; יחס סיכון של 0.58, רווח בר-סמך 95% של 0.35-0.95) לאחר תקנון למעורבות קשריות לימפה. עם זאת, לא תועדו הבדלים בשיעורי הישרדות ללא-התקדמות או בסיכון לתמותה עקב ממאירות בין נשים שקיבלו טיפול כימו-קרינתי משולב או טיפול קרינתי בלבד.

ממצאי המחקר מעידים כי כטיפול אדג'וונטי לאחר-ניתוח בנשים עם סרטן צוואר רחם בשלב-מוקדם, טיפול כימו-קרינתי עוקב, במקום טיפול כימו-קרינתי משולב, הוביל לשיעורי הישרדות ללא-מחלה שהיו גבוהים יותר והסיכון לתמותה היה נמוך יותר, בהשוואה לטיפול קרינתי בלבד.

JAMA Oncol. Published online January 14, 2021

פורסם בקטגוריה מאמרים מומלצים , מאת מערכת החברה הישראלית לגינקולוגיה אונקולוגית.

כתיבת תגובה