פרופ' יוסף מנצ'ר ז"ל

תאריך: 11/01/2018

פרופ' יוסף מנצ'ר ז"ל, מעמודי התווך וממייסדי החברה הישראלית לגינקולוגיה אונקולוגית הלך לעולמו בשבוע שעבר

פרופ' מנצ'ר היה חלוץ, מורה ומחנך נערץ על רופאים רבים בארץ והכשיר דורות של גינקו-אונקולוגיים בישראל

מצורפים דברי ההספד של פרופ' טלי לוי

יהי זכרו ברוך

החברה הישראלית לגינקולוגיה אונקולוגית

mancher

לפני 3 ימים הלך לעולמו פרופ' יוסף מנצ'ר מעמודי התווך של הרפואה בישראל בכלל ושל הגינקולוגיה האונקולוגית בפרט.

פרופ' מנצ'ר חווה את השואה כילד. עלה לישראל וסיים את לימודי הרפואה באוניברסיטה העיברית בירושלים. שנים רבות הוא עבד כמנהל הגינקולוגיה האונקולוגית וכסגן מנהל מחלקת נשים ויולדות בשיבא. בשנת 1995 הוא הצטרף לצוות המחלקה במרכז רפואי וולפסון כמנהל היחידה לגינקולוגיה אונקולוגית ולמרות פרישתו לגימלאות ב- 2001 הוא המשיך לבוא לעבודה ביחידה מדי יום ביומו עד לשבועיים האחרונים בחייו כשהוא בן 82.

זכיתי להכיר את פרופ' מנצ'ר לפני 30 שנה בהיותי סטזרית בשיבא. בעיקבות המפגש עימו החלטתי שזה יהיה ייעודי – גינקולוגיה אונקולוגית. לשימחתי יצא לי לעבוד עימו שנים רבות או כמתמחה במסגרת רוטציות או ב- 16 השנים האחרונות כמנהלת היחידה לגינקולוגיה אונקולוגית בוולפסון.

פרופ' מנצ'ר היה אדם מיוחד במינו. דורות של רופאים עברו תחת שרביטו. קפדנותו זכורה לנו היטב וחקוקה בנו עד היום. קפדנות בלקיחת אנמנזה בבדיקה פיזיקלית ובתיעוד רפואי. קפדנות במילה הנאמרת והכתובה. קפדנות בלתי נלאית לשפה העיברית המדוברת והכתובה.

פרופ' מנצ'ר ניחן בסקרנות אינסופית. תמיד בחן ושאל ולא קיבל דברים כמובנים מאליהם. כל פן של הגינקולוגיה האונקולוגית נבדק ונחקר על ידו על ידי התעמקות באיסוף קפדני של נתוני החולות שטופלו על ידו על מנת להבין את התנהגות המחלות השונות ובמיוחד סרטן צוואר רחם בנשים יהודיות.

הוא אהב לחקור ואהב לכתוב. משנת 1969 ועד לפני מס' חודשים התפרסמו 190 מאמרים מפרי עטו. לפני 3 שבועות הוא עוד הספיק לשלוח מאמר נוסף לפרסום.

פרופ' מנצ'ר היה אדם מאד אישי ביחס לחייו הפרטיים אולם בסופי השבוע, בזמנו החופשי ועל חשבון זמנו עם המשפחה הוא ישב עם כה רבים מאיתנו על מצגות, הרצאות ומאמרים. עשרות סטודנטים שעשו אצלו עבודות דוקטורט, עשרות מתמחים עם עבודות מדעי יסוד כתיבת מאמרים והרצאות בכנסים. כל מי שישב איתו למד איך צריך לאסוף את הנתונים, לנתח אותם ולהציג אותם. לכל מילה היה משקל. בכלל פרופ' מנצ'ר כל כך אהב ללמד. אהב לשאול סטודנטים מתמחים ורופאים שאלות כלליות בתחום הגינקולוגיה האונקולוגית ולתת הרצאות מסודרות ומאורגנות שהפכו את התחום לכל כך פשוט כשהוא הסביר אותו. תרומתו בחינוך הרפואי לא תסולא בפז

פרופ' מנצ'ר היה ממייסדי הגינקולוגיה האונקולוגית בישראל. שנים רבות הוא היה הרוח החיה בכנסים, האיש שתמיד שואל שאלות נוקבות קובע מדיניות טיפולית ומתווה דרך.

הייתה לו נאמנות אינסופית למטופלות. הוא נלחם עליהן עד לרגע האחרון במלחמה הבלתי נגמרת בסרטן. הן אהבו אותו אהבת נפש והעריצו אותו על יחסו אליהן

פרופ' מנצ'ר יחסר לי מאד. תחסרנה לי השיחות איתו, הויכוחים האקדמיים הכתיבה המשותפת. תחסר לי הצפייה באדם בלתי נלאה שעד ימיו האחרונים לא פסק מלעסוק במה שאהב מכל – מקצוע הרפואה

יהי זכרו ברוך

טלי לוי

פורסם בקטגוריה חדשות , מאת מערכת החברה הישראלית לגינקולוגיה אונקולוגית.

כתיבת תגובה