עדויות חדשות תומכות בתועלת הקלינית של טיפול אחזקה ב-Olaparib בנשים עם הישנות סרטן שחלות (Gynecol Oncol)

תאריך: 13/04/2022

 

במאמר שפורסם בכתב העת Gynecologic Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים עם הישנות סרטן שחלות רגיש לפלטינום, ללא מוטציות תורשתיות ב-BRCA1/BRCA2, יש תועלת לטיפול אחזקה ב- Olaparib(לינפרזה), ללא סוגיות חדשות הנוגעות לבטיחות הטיפול.

מחקר OPINION בשלב IIIb בחן את תוצאות טיפול אחזקה מונותרפי ב- Olaparib בנשים ללא מוטציות תורשתיות ב-BRCA1/BRCA2 עם הישנות סרטן שחלות רגיש לפלטינום, אשר קיבלו לפחות שני קווי טיפול קודמים במשטר כימותרפי המבוסס על פלטינום.

המחקר הבינלאומי כלל נשים שהגיבו לטיפול כימותרפי מבוסס-פלטינום שקיבלו טיפול אחזקה בטבליות Olaparib (300 מ"ג, פעמיים ביום) עד התקדמות מחלה או רעילות שאינה מתקבלת על הדעת. התוצא העיקרי היה הישרדות ללא-התקדמות ותוצא סיום משני היה הישרדות ללא-התקדמות לפי מצב HRD (Homologues Recombination Deficiency) ומוטציות BRCA סומאטיות. הניתוח העיקרי של הישרדות ללא-התקדמות היה מתוכנן ל-18 חודשים לאחר שהחולה האחרונה קיבלה את המנה הראשונה של הטיפול.

מדגם המחקר כלל 279 נשים שקיבלו טיפול ב- Olaparib. בעת ניתוח הנתונים באוקטובר 2020, ב-210 נשים תועדה הישרדות ללא-התקדמות מחלה וחציון משך ההישרדות ללא-התקדמות עמד על 9.2 חודשים בכלל האוכלוסייה.

לאחר 12 חודשים, שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות עמדו על 38.5% ולאחר 18 חודשים, שיעורים אלו עמדו על 24.3% מהנשים.

 

חציון ההישרדות ללא-התקדמות עמד על 16.4% בתת-קבוצה של נשים עם מוטציות סומאטיות ב-BRCA, 11.1 חודשים בנשים חיוביות ל-HRD, כולל נשים עם מוטציות BRCA, 9.7 חודשים בנשים חיוביות ל-HRD אך ללא מוטציות BRCA וחציון ההישרדות ללא-התקדמות עמד על 7.3 חודשים בנשים שליליות ל-HRD.

האירועים החריגים על-רקע הטיפול התרופתי כללו בחילות (48.4%) ועייפות (44.1%). אירועים חריגים על-רקע הטיפול התרופתי שהובילו להפרעה בטיפול, הפחתת מינון והפסקת הטיפול, תועדו ב-47%, 22.67% ו-7.5% מהנשים, בהתאמה.

ממצאי המחקר תומכים בתועלת הקלינית של טיפול אחזקה ב- Olaparib בנשים ללא מוטציות תורשתיות ב-BRCA, בהשוואה לביקורות היסטוריות.

 

Gynecol Oncol. 2022 Mar;164(3):498-504

פורסם בקטגוריה מאמרים מומלצים , מאת מערכת החברה הישראלית לגינקולוגיה אונקולוגית.

כתיבת תגובה