מחקר ישראלי: טכנולוגיות ריצוף הדור הבא משפרות הישרדות נשים עם סרטן שחלות (מתוך כנס ה-ASCO)

תאריך: 16/11/2021

מנתונים חדשים ממחקר בראשות פרופ' תמר ספרא מבית החולים איכילוב, אשר הוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם American Society of Clinical Oncology, עולה כי טכנולוגיות ריצוף הדור הבא (Next Generation Sequencing) מלוות בשיפור ההישרדות הכוללת של נשים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים מישראל כי סרטן שחלות הינו הממאירות הגניקולוגית השניה בשכיחותה והגורם הנפוץ ביותר לתמותה עקב ממאירות גניקולוגית בארצות הברית. מוטאציות גנטיות, דוגמת BRCA, מזוהות במחצית מהגידולים הללו וריצוף הדור הבא עשוי לסייע בשיפור הטיפול סרטן שחלות.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי להערכת ההישרדות הכוללת וההישרדות ללא-התקדמות של נשים עם סרטן שחלות שטופלו בבית החולים איכילוב בין השנים 2002 עד 2020. הם השוו את הנתונים אודות 103 נשים שהשלימו בדיקת ריצוף הדור הבא כחלק מהערכה מקיפה של הגנום עם נתונים מ-804 נשים שלא עברו בדיקה דומה. מבין אלו עם מוטאציות ברות-טיפול, 21 קיבלו טיפול ממוקד מותאם.

המוטאציות ברות-טיפול הנפוצות ביותר כללו את BRCA, שזוהתה ב-26% מהנשים שנבדקו, בהשוואה ל-36% מהאוכלוסייה שלא נבדקה. מוטאציות BRCA1 ו-BRCA2 היוו 19% ו-9% מכלל המוטאציות שזוהו, בהתאמה. מוטאציות נפוצות אחרות כללו את TP53, שזוהתה ב-78% מהנשים ו-CCNE1 שזוהתה ב-18% מהנשים.

חציון ההישרדות ללא-התקדמות היה דומה בין קבוצת הנשים שהשלימו בדיקה גנטית ואלו שלא השלימו בדיקה זו (17.23 ו-17.43 חודשים, בהתאמה). עם זאת, חציון ההישרדות הכוללת היה טוב יותר משמעותית בקרב אלו שעברו ריצוף הדור הבא, לעומת זרוע הביקורת (73.36 לעומת 68.5 חודשים, בהתאמה, p=0.02).

עוד מדווחים החוקרים כי הם זיהו כי אובדן הטרוזיגוטיות היה מנבא פרוגנוסטי משמעותי, כאשר בחולות עם אובדן הטרוזיגוטיות של מעל 16% תועדה הישרדות כוללת ארוכה יותר, בהשוואה לאלו עם אובדן הטרוזיגוטיות קטן יותר. עוד עולה מהנתונים כי ההישרדות הכוללת הייתה ארוכה יותר באלו עם אובדן הטרוזיגוטיות משמעותי ומוטאציות BRCA, בהשוואה לאלו עם אובדן הטרוזיגוטיות נמוך וללא מוטאציות BRCA.

יתרה מזאת, בקרב נשים שטופלו כנגד מוטאציות ברות-טיפול, חציון משך התגובה עמד על 4.7 חודשים עם קו-טיפול קודם ועל 8.8 חודשים לאחר קבלת טיפול ממוקד.

לאור הממצאים, החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקות ריצוף הדור הבא עשויות להוביל לשיפור משמעותי בהישרדות  הכוללת של נשים עם סרטן שחלות. הערכה מלאה של הפרופיל הגנטי עשויה לספק מידע חשוב לבחירת הטיפול והערכת הפרוגנוזה של נשים עם סרטן שחלות.

מתוך כנס ה-ASCO

לידיעה ב-Healio

פורסם בקטגוריה חדשות , מאת מערכת החברה הישראלית לגינקולוגיה אונקולוגית.

כתיבת תגובה