תוצאות מאכזבות לניתוח זעיר פולשני לטיפול בסרטן צוואר הרחם (מתוך הכנס השנתי מטעם ה- Society of Gynecologic Oncology)

תאריך: 14/05/2018

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Society of Gynecologic Oncology עולה כי בקרב נשים לאחר כריתה רדיקאלית של סרטן צוואר רחם בשלב מוקדם, הסיכון להישנות המחלה היה גבוה יותר ושיעורי הישרדות בטווח הארוך היו נמוכים יותר לאחר ניתוח זעיר פולשני, כולל פרוצדורות בסיוע רובוטי.

במחקר (LACC (Laparoscopic Approach to Cervical Cancer תכננו החוקרים לגייס 740 נשים, אך לאור העדר תועלת, המחקר הסתיים לאחר גיוס 631 נשים. מספר אירועי הישנות מחלה לאחר ניתוח לפרוסקופי או רובונטי היה גבוה כמעט פי ארבע, בהשוואה למספר ההישנויות לאחר ניתוח פתוח, אם כי המספרים האבסולוטיים היו קטנים: 27 הישנויות לעומת 7 הישנויות (יחס סיכון להישרדות ללא-מחלה של 3.74 לאחר 4.5 שנים).

שיעור גבוה יותר של נשים לאחר ניתוח שמרני הלכו לעולמן לאחר חציון מעקב של 2.5 שנים: 19 לעומת 3 נשים עם ניתוח פתוח. למרות שהמספרים האבסולוטיים היו קטנים, הממצאים העידו כי ניתוח זעיר פולשני לווה בסיכוי גבוה פי שש לתמותה במהלך המעקב.

שיעורי הישרדות ללא-מחלה לאחר 4.5 שנים בקרב נשים לאחר כריתה רדיקאלית של הרחם בגישה זעיר-פולשנית היו נמוכים יותר, בהשוואה לשיעורי ההישרדות לאחר ניתוח פתוח. החוקרים הבהירו כי ניוח זעיר פולשני לווה בשיעורים גבוהים יותר של הישנות מקומית-אזורית.

במחקר נוסף שהוצג במהלך הכנס וכלל 2,221 נשים, הודגמו תוצאות מפתיעות דומות: עליה של כמעט 50% בסיכון לתמותה בתוך ארבע שנים לאחר ניתוח כריתת רחם בגישה זעיר-פולשנית, בהשוואה לניתוח פתוח. מהנתונים עלו יחסי סיכון של ניתוח זעיר פולשני לעומת ניתוח פתוח של 1.48, עם סיכויי מתוקן לתמותה בתוך ארבע שנים של 8.4% עם ניתוח זעיר פולשני ו-5.8% עם ניתוח פתוח.

החוקרים זיהו מגמה מובהקת סטטיסטית לפיה חלה ירידה בהישרדות הנשים עם עליה  בהיקף ניתוחים זעיר פולשניים.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה- Society of Gynecologic Oncology

לידיעה ב-MedPage Today

כתיבת תגובה