האם קיים יתרון הישרדותי לאבחנת סרטן רירית הרחם בנשים אסימפטומטיות לאחר-מנופאוזה? מחקר של הקבוצה הישראלית לגינקולוגיה אונקולוגית (Am J Obstet Gynecol)

תאריך: 26/06/2018
מפרסם: Am J Obstet Gynecol.

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Obstetric and Gynecology מדווחים פרופ' עפר גמר מהמרכז הרפואי ברזילי באשקלון ושותפיו ב-10 מרכזים אחרים בארץ כי בקרב נשים עם סרטן רירית רחם לאחר מנופאוזה אין הבדל בהישרדות בין נשים אסימפטומטיות ונשים עם דמם.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים מישראל להשוות את ההישרדות של נשים לאחר-מנופאוזה עם סרטן רירית רחם שאובחנו בהעדר תסמינים אל מול נשים שאובחנו בעקבות אירועי דמם. לצורך כך, הם השלימו מחקר רטרוספקטיבי, רב-מרכזי, שכלל 1,607 נשים לאחר-מנופאוזה עם סרטן רירית רחם: 233 נשים ללא-תסמינים ו-1,374 נשים שהתייצגו עם דימום לאחר-מנופאוזה.

החוקרים מדווחים כי לא היו הבדלים משמעותיים בין הנשים שאובחנו באקראי ואלו שאובחנו בעקבות בירור דימום לאחר-מנופאוזה בכל הנוגע לשיעור הנשים עם מחלה בשלב II-IV (23.5% לעומת 23.8%) או היסטולוגיה בהתמיינות גרועה (41% לעומת 38.4%). בקרב נשים עם גידולים בשלב I, נשים אסימפטומטיות היוו אחוז גדול יותר מהנשים עם מחלה בשלב IA (82.1% לעומת 66.2%) ושיעור קטן יותר מאלו שקיבלו טיפול קרינתי אדג'וונטי לאחר-ניתוח (30.5% לעומת 40.6%).

לא תועדו הבדלים משמעותיים בין נשים אסימפטומטיות ונשים עם תלונות על דימום לאחר-מנופאוזה בשיעורי ההישרדות ללא-הישנות לאחר חמש שנים (79.1% לעומת 79.4%), שיעורי הישרדות ספציפיים למחלה (83.2% לעומת 82.2%), או שיעורי הישרדות כוללים (79.7% לעומת 76.8%).

לדברי החוקרים, בנשים לאחר מנופאוזה ללא תלונה של דמם, רק לעיתים רחוקות ישנה התוויה להיסטרוסקופיה או פרוצדורה פולשנית אחרת במקרים של פוליפ או עיבוי רירית רחם שזוהו בבדיקת אולטרה-סאונד באופן מקרי. החוקרים מסכמים וכותבים כי בנשים אלו סביר לשמור את הפרוצדורות ההתערבותיות רק כשיש עדות לשינויים משמעותיים בממצאים בבדיקת אולטרה-סאונד לאורך זמן.

Am J Obstet Gynecol. 2018 May 21

לידיעה ב-PubMed

כתיבת תגובה